Friday, May 25, 2012

EDISI BASAH

Ops.

Maaf aku bukan nak cerita pasal tangkap basah. Sila jangan salah faham.

Ini Farouq. Anak kakak aku. Baru masuk dua tahun.
Jangan terpedaya dengan kecomelan dia. Nakal nih.

Pagi-pagi, aku selalu ada masalah dengan farouq nak mandikan dia.
Mesti berperang.
Dah la berak, tapi tak nak mandi.

Kadang-kadang dia memang tak nak mandi langsung.
Kadang-kadang dia nak Mama Tok (mak aku) mandikan dia.
Asal aku yang ajak, mesti dia menjerit, menangis, lari pecut dan sewaktu dengannya.

So, sekarang aku pasang strategi nak mandikan dia. Berjaya la jugak kalau dia terpedaya.
Tapi ada jugak yang tak jadi.

Salah satu taktik:
Required skill : Dancing and Singing.
..satu lagi buat bubble.

Kalau dia dah main kat luar susah nak ajak masuk
(Peringatan: Tak boleh marah dia. Nanti dia marah balik/ merajuk/ mengamuk guling-guling lagi susah)
So, apa aku buat? Aku pura-pura jadi Barney.
*Suara Barney* Farouq, Let's go.. Sambil jalan hentak-hentak kaki ikut rentak aku buat sendiri.
Pom..Pom..Pom....
Farouq yang terpedaya mesti akan ikut dari belakang

Dah sampai depan bilik air, kalau terus bukak baju dia mesti mengamuk
So, aku jadi Barney lagi.
*Suara Barney* Farouq let's play Bubble and rain-rain
sambil joget pusing-pusing pastu nyanyi
Rain rain go away
come again another day
Farouq want to play
rain-rain go away
Yeayyyyy~
Sambil tepuk tangan. Hip Hip Horeeey~

So bila dia angkat tangan tu aku terus la tarik baju dia keluar.
Mesti dia tak perasan aku nak paksa dia mandi.

Pastu dah masuk toilet, pandai-pandai la buat bubble la.
ataupun nyanyi lagu yang dia suruh nyanyila.
Kalau farouq dia selalu suruh aku nyanyi lagu Ben10.
Layankan je~

Nak pakai baju plak satu hal
nak kena kejar dulu.
(Yang ini memang tak dapat dielakkan lah)
Yang penting bila dah dapat buat la cerita ada monster nak makan "Bird" dia.
Pastu pura-pura cemas
Faster..Faster.. Farouq

Bila dah siap kena la appreciate sikit
Good Boyyyyy~nanti Ateh cakap kat mama Farouq good boy ok
High Five!!
Pastu biasalah, tepuk tangan.

The End.

Kesimpulan: Siapa cakap jaga anak senang memang patut kena sekeh.

2 comments: