Tuesday, May 22, 2012

Sepetang di Dewan Peperiksaan

SAMTTAJ, Shah Alam
Sekitar Tahun 2002

SILA DIAM. PEPERIKSAAN SEDANG DIJALANKAN

Hari tu panas terik. Matahari tinggi atas kepala.
Selalu tengahari macam ni aku suka tidur petang tak mengira tempat.
Dalam prep boleh, dalam tution boleh, dalam komuter tengah sesak boleh.
Dalam bas lagilah boleh. Tak payah pasang niat tido pun. Dapat duduk je terus padam.

Tapi tengahari tu bukan seperti tengahari yang biasa.
Tengahari tu aku ada periksa Bahasa Arab Komunikasi.
Tapi hari tu aku steady. Mata bulat walaupun terik matahari sedikit sebanyak menyepetkan mata aku.
Aku masuk hall dengan muka budget cool terus ke tempat duduk aku dekat baris belakang sekali.
Confident level pun ok jugakla. Dalam 70% yakin aku boleh score Arab.

Setelah dewan penuh macam biasa kertas dibagi-bagikan dan pelajar disuruh menjawab.
Lebih kurang setengah jam sebelum habis exam aku dah siap jawab.
Zaman2 PMR dulu jarang tengok orang keluar awal walaupun dah siap awal.
Jadi walaupun aku dah siap, aku duduk je kat kerusi aku tu sementara tunggu abis waktu.
Bosan.

Mula-mula aku kira agak-agak berapa la aku boleh score ni. Yang aku confident aku congak2.
Lepas tu aku ambik pensel aku conteng pulak cover page kertas soalan.
Mula-mula aku kaler tulisan je. Lepastu melarat sampai conteng kartun penuh satu page.
Dah penuh aku conteng.
Mati kutu.
Tak tau nak buat apa lagi.
Aku pandang kiri kanan, pengawas peperiksaan jeling2 aku pulak.
Agak2la, macam mana nak tiru bahasa arab. Tulisan sorang2 buruk gila.Macam mana aku nak baca.

Aku jongket kerusi aku
sekali..
dua kali..
syok la pulak.
tiga kali..
Prak!!!!

Aku capai meja.
Dengan perlahan-lahan meja pun jatuh bersama-sama aku.
Diikuti jeritan aku:
Aiiiiyaaaaaa~

Semua orang macam tergamam pandang ke belakang
hahAHahAHAHahHhaHAhaHAhaHAhahaHAhahAHa~
Satu dewan ketawakan aku.
Aku bangun sengeh2. Angkat meja sendiri. Muka rasa panas je.Damn.
Pengawas peperiksaan yang dok jeling2 aku pun sambil ketawa-ketawa riang ambikkan kerusi baru untuk aku.
Bising sekejap dewan sampai disuruh diam.
Aku duduk balik kat tempat aku.

Masa waktu tamat aku orang pertama keluar dewan.
Nasib baik aku duduk belakang sekali.
MALU.

Result Bahasa Arab Komunikasi aku : B

1 comment:

  1. aku suka penutup ko diakhiri dgn result. haha! weh. make one of your memory on orang minyak. nanti aku buat gak.patu kita tengok cerita yg sama tapi versi lain...plis2..hihi

    ReplyDelete