Tuesday, July 3, 2012

Mamat Maggie: Episode Dua

Hari-hari terakhir aku kat sekolah.

Masa tu ramai cikgu yang tak masuk kelas.

Kelas aku hingar bingar. Bising.

Tapi sebab masa tu SPM dah dekat, aku abaikan hingar bingar kelas.

Aku khusyuk menelaah buku kegemaran yang aku selit di bawah meja. Majalah KREKO.

Tiba-tiba, ada classmate aku kata ada orang nak jumpa kat luar.

confuse jap.

Aku pun jalan keluar kelas. Tapi aku tak nampak sapa-sapa pun.
Kecuali Mamat Maggie.

Macam Hampagas. Bisik aku dalam hati
"Apehal?" tanya aku pura-pura Gangster.

Dia datang dekat lagi. Muka serious.
"Kau nak tangkap gambar dengan aku tak. Buat kenang-kenangan"
Gulp~ nebes aku. Kena rasuk syaitan ke budak ni?
DUPDAPDUPDAPDUPDAP
Apsal ntah jantung aku ni setiap kali dia dekat macam ni nebes semacam.
Haish~kena check pakar jantung nih.

Muka aku mula rasa panas-panas.
Muka gangster yang aku buat tadi dah terkulat-kulat macam kutu sesat dalam janggut.

Tiba-tiba, aku ternampak belakang pintu kelas, sekumpulan budak lelaki tengah intai-intai sambil ketawa mengekek.
Kuang Hajo!!
"Oo.. betul ke ko nak tangkap gambar dengan aku?" Aku melangkah setapak ke hadapan.
Aku betul-betul depan dia. Rapat.
"Banyak cantik muka kau. Ni nak?" Aku acu penumbuk betul-betul depan Mamat Maggie.
Serentak tu aku dengar gelak besar geng budak lelaki belakang pintu.
Sambil  buat bunyi-bunyi beruk dalam hutan.

Mamat Maggie sengih-sengih garu kepala.
Muka malu-malu kena ejek.

Padan muka.

DUPDAPDUPDAPDUPDAP
aik, memang sah kena check jantung aku ni.

(Sebenarnya bukan penumbuk yang aku acu.Tapi dalam bahasa sopannya middle finger. )

No comments:

Post a Comment