Wednesday, October 10, 2012

Misteri Nusantara~

Aku memang selalu masuk ofis awal.

Selalunya gelap sebab belum ada orang datang. Aircond memang tak bukak melainkan staf-staf dah masuk. Diorang bukak sendiri.

Tapi dua tiga hari ni bila aku masuk ofis, lampu dah pasang. Aircond pun dah bukak. 
Walhal sorang pun belum masuk lagi.

Bila staf-staf masuk diorang pun pelik.
"Rasa-rasa macam dah tutup Aircond semalam. Kenapa masuk-masuk dah bukak?" 

Aku senyap. No comment. Aku pun tak tau

"Syahidah bukak aircond ke?"
"Takla. Tadi masuk-masuk dah memang on" aku jawab jujur.

Perkara ini berlarutan sehingga membingungkan staf-staf.
Aku pun pelik. Tapi aku buat tak tahu saja.

Pagi ni aku masuk awal jugak. Lebih awal dari hari biasa.
Ofis masih gelap. Aircond masih off.
Aku terus ke bilik aku.
Bukak lampu and aircond bilik aku saja. Kat tempat staf aku biarkan gelap.

Tiba-tiba pintu terkuak.
Masuklah makcik tukang sapu untuk menjalankan tugasnya.
Dia on lampu dan aircond.

OOO..makcik ni la yang selalu on semua benda.
Sebelum ni dia tak masuk pagi. Patutla~
Keh keh keh...

9.00 pagi: Staf-staf masuk opis.
Masih bingung dengan lampu dan air cond siap terpasang.

"Ishk, tension aku. Sapa yang bukak aircond ngn lampu ni? Ada orang spy barang atau kerja kita ke?"
"Ataupun bos datang awal kot tengok kita dah datang ke belum" yang sorang lagi menyampuk dengan konklusinya
Masing-masing muka tension. Risau. Bingung. 
Diselubungi misteri yang tak terungkai.

Dalam bilik, aku sengih-sengih geli hati.
Senyap. Tak mau bagitau.
Biarkan mereka diselubungi MISTERI~ *Ala-ala Hos Misteri Nusantara, Zainal Ariffin*

No comments:

Post a Comment